?פעילות מיוחדת ליום השואה - מהו הלקח החשוב ביותר שניתן ללמוד מהשואה

השואה יכולה להתרחש בכל מקום בתנאים מסויימים

בשל חשיבותה המכרעת של השואה החלטתי לעשות הרצאה מיוחדת זו (שמתאימה גם כהקדמה למשלחות נוער לפולין) בהרצאה אנסה לשאול איך יכול להיות ששיא כזה של רוע התרחש ואיך יכול להיות שכל כך הרבה אנשים צייתו לרוע שכזה? והשאלה החשובה מכל, כיצד אנו יכולים למנוע מרוע כזה להתרחש שוב?

בניסיון למצוא תשובות נכיר את הניסויים שערכו מיליגרם ואחרים בשנות השישים, ונראה את מוגבלותנו כיצורים חברתיים שבד"כ נכנעים לסמכות ולדעת הרוב ונבין שהאשם אינו פגם בעם הגרמני אלא שהשואה יכולה להתרחש בכל מקום בתנאים מסוימים. זוהי הבנאליות של הרוע- בשביל להגיע לרוע לא צריך להיות אדם 'רע' מספיק להיות צייתן. נקודה זו תחדד את חשיבות השאלה איך אפשר למנוע שיא כזה של רוע בעתיד? אנו נראה שהתשובה היא הליכה אקטיבית בדרך השוויון, החירות המחשבתית והטלת ספק: ההבנה שאין הבדל מהותי בין בני אדם ממדינות שונות או ממעמדות שונים באותה מדינה, ההבנה שיש להתגבר על הפחד מהאחר ומהשונה, חשיבות פיתוח האינדיבידואל הספקן שמטיל ספק ובודק האם הרוב טועה או צודק, וחשיבות האומץ ללכת לאו דווקא לפי הדרך המקובלת ולפי החוקים אלא ללכת לפי האמונות והדעות שלך.

נבין שבדרך זו של הליכה בערכי ההומאניות והחירות נוכל להתגבר על נטיותינו וכך אולי למנוע ששואה נוספת תתרחש בעתיד. כמו כן נראה שבשביל ללכת בערכים אלו ולמנוע אי שוויון צריך חינוך פעיל, ונבדוק לפי חיי היום יום של התלמידים האם התרבות שלנו אכן מחנכת חינוך פעיל שכזה. אני מאמין שידע וחינוך נקלטים בצורה הטובה ביותר דרך החוויה. לכן משולבים קטעי ארכיון של הניסויים של מיליגרם, כמו כן נדגים חלק מהניסויים בכיתה, ועוד קטעים מסרטים רלוונטיים כמו: 'החומה' של פינק פלויד, 'הפסנתרן', ו-'נער קריאה'.