קסם המדע

מהו המטריקס שאנו חיים בו

ציוריו של סלבאדור דאלי

"המטריקס סובב אותנו, נמצא בכל מקום. האויר שאנו נושמים, הכוכבים שמקיפים אותנו כולם חלק מהמטריקס." (מורפיוס, מתוך הסרט מטריקס).

אם, כמו בסרט, היינו חיים בתוך מטריקס, איך היינו מגלים זאת? איך היינו יוצאים ממנו אל המציאות האמיתית? בהרצאה זו נבדוק את השאלה האם גם אנחנו חיים באשליה ולא במציאות האמיתית וכיצד אפשר לנסות ולהבין מהי המציאות האמיתית? אנו נצעד מהפילוסופיה והאומנות אל המדע, ונגלה מה הקשר בין אפלטון, הסרט "מטריקס", סוריאליזם, רוק פסיכדלי ותורת הקוונטים. נדון מדוע צריך לחקור את העולם שמסביבנו? מהי פילוסופיה? מהו מדע, ומדוע חשוב להתמקד בתופעות בלתי הגיוניות? בעזרת הדגמות מתחום הפילוסופיה, האומנות ומתחום הפיסיקה נחקור את השאלות שהמדע, הפילוסופיה והאומנות מנסים לפתור מאז שחר ההיסטוריה. נגלה שמה שאנו מכירים הוא רק קצה הקרחון ושהמציאות הרבה יותר מוזרה ועולה על כל דמיון!
משלב קטעי סרטים מהסרט מטריקס והמופע של טרומן, וכן ציורים סוריאליסטיים וקליפים של רוק פסיכדלי להמחשת הרעיונות. זוכה להצלחה מאד גדולה מתאים לכיתות ט' ומעלה

ערכי המדע

ברונו 1548-1600

הדרך המדעית מוכיחה את עצמה ומקרבת אותנו להבנת הטבע מסביבנו. הצלחה זו נובעת מהערכים העומדים בבסיס החקירה המדעית ובבסיס העולם המודרני והדמוקרטי של ימנו. הערך הבסיסי ביותר שטמון בפילוסופיה של המדע הוא שלכל אחד מאיתנו יש את הכוח לחקור, לשנות ולהבין. נדגיש זאת בהרצאה ע"י מספר קטעים מסרטים כמו הסרט "החומה" של להקת פינק פלויד והסרט "פרספוליס". נדון בערכי מדע נוספים כמו ספקנות והטלת ספק, רציונליזם וחופש מחשבתי, שוויון ומימוש עצמי. נראה מדוע אסטרולוגיה איננה מדעית. נכיר מהי הוכחה מדעית, ומה הקשר בין מדע, אומנות, חופש ושוויון. בדרך נעסוק בשאלה האם יש עב"מים, ונשווה בין אמונות טפלות לבין תורות מדעיות מוכחות כמו ניסוי גלילאו ואבולוציה. נראה את הקשר החזק בין חופש הביטוי, החתירה לשוויון והערכים שבבסיס המדע המודרני.
בדיון משולבים הפעלות רבות וקטעי סרטים. כיתות ט' ומעלה - זוכה להצלחה מאד גדולה

המהפכה המדעית

דרווין

העולם עבר טלטלה עזה במאה ה-17 בעקבות המהפכה המדעית שבראשה עמדו קופרניקוס, גלילאו ניוטון ודארווין. בעקבותיה התפתחו המדע, הטכנולוגיה והדמוקרטיה. זו היתה מרידה במסורות ישנות וחיפוש אחרי חופש וחירות לאדם החושב. מאז ועד היום ממשיכה מהפכה זו בזכות מדענים כמו אלברט איינשטיין ואישים אחרים אשר מנסים לשחרר אותנו ממוסכמות השכל הישר ולקרב אותנו להבנה אמיתית של הטבע סביבנו. בהרצאה נעסוק בנושא זה, תוך כדי הכרות עם מדענים אלו ועם פועלם. תוך דגש ברצון האנושי לצאת לחופשי. ישולבו קטעים מתוך הסרט "החומה" של להקת פינק פלויד. מתאים לכיתות ז' ומעלה.

 

בין אומנות ומדע: חופשי לחפש- הקשר בין מוסיקת רוק ומדע

פינק פלויד

יש קשר עמוק בין מדע, פילוסופיה ואומנות. בהרצאה זו נכיר את הקשר בין מוסיקת רוק, בין המדע ובין הרצון לממש את עצמנו. נראה שמוסיקת הרוק מבטאת את רוח המדע, אנו נקשיב, נראה קליפים וננתח מוסיקה של להקת ה"ביטלס", "פינק פלויד", "החברים של נטשה" ועוד וכך נכיר את הערכים שעומדים הן בבסיס המדע והן בבסיס האומנות כמו חשיבות החופש, היצירתיות, ההומאניות, השיוויון והרצון של האדם לממש את עצמו. נשאל את עצמנו האם אנו באמת חופשיים לממש את עצמנו? וננסה למצוא תשובות לשאלה כיצד נוכל להגשים את חלומותינו וכיצד נוכל להיות יותר חופשיים. מתאים לכיתות ט' ומעלה, זהו דיון הכולל שמיעת מוסיקת רוק מדיסקים, קריאת מילות השירים וטקסטים הקשורים בפילוסופיה של המדע וצפייה בסרט 'החומה' של להקת פינק פלויד.

אני רובוט? המיסתורין של התודעה

כיצד נוצרת התודעה

נכיר את אחת החידות המרתקות שיש- מהי המודעות? מהי הנפש? אותה תכונה שכל אחד מאיתנו מכיר באופן אישי, אך האם לשאר האנשים יש מודעות גם כן? האם כל הסובבים אותי הם רק רובוטים מתוחכמים ללא עולם נפשי? האם רובוטים יוכלו לחשוב ולהיות מודעים לעצמם ולסביבתם? נראה שאין למדע ולפילוסופיה אפילו קצה חוט בשאלה כיצד נוצרת הנפש והתודעה והאם המוח הוא מקור הנפש שלנו. ננסה להציע מספר תשובות לשאלה זו ונראה כי אף תשובה אינה הגיונית. נשאר עם חידה גדולה ומסקרנת, חידה הנמצאת בתוכנו ושהתשובה לה תקדם אותנו בהבנה מי אנחנו ומה מקומנו ביקום. מתאים לכיתות ט' ומעלה

 

שיוויון בין המינים

מרטין לותר קינג

האם יש שיוויון בין נשים לגברים? נכיר את מושג החופש והשיוויון ונראה כיצד הוא נובע מהמדע, תוך דוגמה של המאבק לחופש ושיוויון של הקהילה השחורה בארה"ב. לאחר מכן נעבור לשחרור האשה ונכיר את הגל הראשון של המהפכה מתחילת המאה ה-20 בו נשים קיבלו זכות הצבעה, ואת הגל השני משנות השישים הכולל יציאת נשים ללימודים ועבודה כמו הגברים והמהפכה המינית. רוב הדיון יתמקד בימנו, בשאלה האם המהפכה הושלמה? האם יש כבר שיוויון הזדמנויות מלא בין נשים לגברים? נבדוק זאת בעזרת פרסומות, קטעי סרטים וטלויזיה, סיפורי ילדים ומוסיקה עכשווית. נדון בנושאים בוערים ומעוררי מחלוקת כמו שירות בנות בצבא ובקרבי, "תקרת הזכוכית", איפור ואופנה, מי הורה יותר טוב? מדוע אין הרבה נשים בהנדסה ומחשבים? האם ייעוד האשה הוא להיות אמא? ועוד. נכיר את הנורמות המעצבות את חיינו בלי שנתנו עליהם את הדעת, וננסה לראות כיצד כל אחד מאיתנו יכול לשנות ולהשפיע כך שנמשיך בדרך לקראת שיוויון מלא בין המינים. מתאים לגילאי התיכון

?פעילות מיוחדת ליום השואה - מהו הלקח החשוב ביותר שניתן ללמוד מהשואה

ראו הרחבה